Selecteer de taal

  • facebook logo
  • linkedin logo
  • twitter logo

Bedrijven in Vlaanderen investeren 20 procent meer in Industrie 4.0 dan het wereldwijde gemiddelde.

Productiebedrijven in Vlaanderen zien een groeiende vraag naar producten op maat, liefst aan de prijs van massaproducten.

Om te kunnen inspelen op deze trend zetten ze sterk in op industrie 4.0 en de digitale transformatie die daarbij hoort. Zo willen ze in de eerste plaats hun efficiëntie en inkomsten verhogen, en tegelijk de kosten verlagen. 

Dat blijkt uit  enquêteresultaten die onderzoekscentrum Flanders Make vandaag voorstelt tijdens zijn jaarlijks symposium. De betrokken bedrijven geven aan de voorbije 3 jaar 5% per jaar te hebben geïnvesteerd in digitalisering, vergelijkbaar met de internationale benchmark. Voor de volgende 3 jaar verwacht men tegenwind met een terugvallende economische groei, maar desondanks wil men toch 20% per jaar extra investeren. Dat is sterk en een zeer positieve vaststelling!

De digitale transformatie is in volle gang. Bedrijven die deel uitmaken van het innovatie ecosysteem van Flanders Make spelen hierin een voortrekkersrol: 58% van de bedrijven die meewerkten aan de enquête heeft al een strategisch plan voor de introductie van nieuwe digitale technologieën geïmplementeerd; 24% heeft een plan maar de implementatie ervan is nog niet gestart. De bedrijven die lid zijn van Flanders Make zetten zo de toon voor de anderen, waarvan reeds 20% al een plan implementeerde en 31% klaar is om de implementatie te starten. Bijna alle bedrijven die deelnamen aan de enquête zijn wel overtuigd dat het hoog tijd is om tot actie over te gaan. 70% van de bedrijven schatten in dat ze gelijk of beter presteren op het vlak van digitale transformatie dan hun concurrenten; ook hier zijn de  lidbedrijven van Flanders Make voorlopers.

‘Bedrijven in Vlaanderen verwachten dat vooral artificiële intelligentie, slimme sensoren en het internet of things een sterke impact op hun productieprocessen zullen hebben. Concreet zien ze het meeste potentieel in een transparante, digitale werkvloer en nieuwe product ontwikkelingsmethodes. Digitaal talent vinden en een digitale cultuur opbouwen is voor de bedrijven de belangrijkste hinderpaal bij de digitalisering van hun business. En dit moet een zeer belangrijk actieprogramma worden voor alle betrokkenen: de bedrijven en hun medewerkers, de overheid en de opleidingsverstrekkers’, reageert Urbain Vandeurzen, voorzitter van Flanders Make.

Uit de bevraging blijkt wel een duidelijk verschil tussen grotere en kleine bedrijven: meer dan de helft van de ondernemingen met minder dan 50 werknemers is niet mee met innovatie. 44% heeft nog geen digitaal plan en 10% is zelfs overtuigd dat niet nodig te hebben. Ze onderschatten duidelijk de impact van digitalisering en zetten hun eigen voortbestaan op de helling, tenzij ze nu nog snel mee op de innovatietrein springen.

Dirk Torfs, CEO van Flanders Make licht toe hoe het onderzoekscentrum zowel KMO’s als grote bedrijven ondersteunt om competitief te blijven: ‘Wij dragen bij aan de opbouw van een concrete roadmap waarmee we bedrijven op weg helpen om stapsgewijs innovatieve digitale technologieën te implementeren. Nu ligt de focus vooral op het toepassen van modelgebaseerd ontwerp van producten en productie. In 2024 evolueren we naar de ontwikkeling van digital twins van fysieke producten en tegen 2028 stomen we productiebedrijven klaar voor hybride werkcellen, waarin mensen en robots efficiënt samenwerken. Mensen vervullen in de toekomst een essentiële rol om flexibiliteit in de productie te garanderen EN ze zijn de sleutel voor een succesvolle implementatie van de nieuwe technologieën en het gebruik ervan.’

Flanders Make werkt bijvoorbeeld ook samen met de Vlaamse FabLabs. Samen stimuleren we kinderen via workshops om te kiezen voor een STEM opleiding (wetenschappen, technologie, engineering en wiskunde). Zo creëren we een grotere instroom van digitaal talent en ondersteunen we onze bedrijven om te groeien en wereldwijd competitief te zijn.

Flanders Make bevroeg in september en oktober 2019 122 Vlaamse bedrijven over hun Industrie 4.0-gereedheid. Bijna de helft waren grote bedrijven en meer dan de helft zijn lidbedrijf bij Flanders Make. Dat betekent dat zij actief mee onderzoek en ontwikkelingen sturen naar nieuwe technologieën en toepassingen die de competitiviteit verhogen. De studie is een vervolg op een eerder onderzoek van 2017  in samenwerking met PwC. De volledige resultaten van het nieuwe onderzoek kunt u per kerende mail aanvragen.

Foto: Urbain Vandeurzen (links) en Dirk Torfs (rechts)

www.flandersmake.be   

 

 

Inschrijven nieuwsbrief

Streep NL
Streep NL
Streep NL

Content Partners

logoIMmetrand

INDUMOTION

InduMotion vzw is de Belgische vereniging van fabrikanten, invoerders en verdelers van diensten en materiaal voor …

Lees meer ...

 

 

 

Partners

logopagina