Selecteer de taal

  • facebook logo
  • linkedin logo
  • twitter logo

De bedrijven aangesloten bij InduMotion (de fusievereniging van Belgitrans en FIMOP) verzamelden voor hun ledendag op Antwerp Airport waar ze onder meer een uitleg kregen over vliegtuigmotoren.

Het bezoek aan Antwerp Airport begon bij het Museum Stampe-Vertongen, waar tal van historische dubbeldekkers herinneren aan de inventieve durf en moed van twee Antwerpse vliegtuigbouwers: Jean Stampe en Maurice Vertongen.

De oude propellermotoren waren in hun tijd een staaltje van technisch vernuft. Het museum beschikt voorts over een intact gebleven Duitse V1-bom, voorloper van de rakettechnologie en de huidige drones. 

De deelnemers kregen vervolgens een rondleiding op Antwerp Airport en via de tarmac werd de brandweerkazerne bezocht. 

Uitzonderlijk kregen de leden de kans om bij privéjetverhuurder Flying Group een kijkje achter de schermen te nemen. Er volgde een uiteenzetting over vliegtuigtypes met jetpropulsie: zo zijn er de turbojet, turbofan en turboprop. Het eerste vliegtuig dat werd aangedreven door een turbojetmotor was van Duitse makelij: de Heinkel He 178. Dit straalvliegtuig kreeg een luchtdoop op 27 augustus 1939.

Wereldwijd zijn er momenteel zo'n 20.000 vliegtuigen die je als privéjet kan huren en deze nichemarkt blijft groeien. De uitdagingen in de toekomst zijn om jets geluidsarm en milieuvriendelijker te maken door 'propere' brandstof te gebruiken en de uitstoot van CO2 en stikstofoxide drastisch te laten dalen.

Prototypes van vliegtuigen die op de zonlicht energie of op batterijen vliegen, bestaan reeds maar zijn wel traag. Privéjets worden vooral door bedrijven ingezet voor tijdwinst en/of om vlot op moeilijker bereikbare plaatsen te komen. Ook als particulier kan je een jet of een groter vliegtuig charteren bij Flying Group. Zo kan je met Flying Group zelfs van Antwerpen naar bijvoorbeeld Singapore reizen. Of, dichter bij huis, kunnen zes passagiers met een jet een dagje heen en weer naar Parijs, het prijskaartje hiervoor bedraagt zo'n 5.000 euro.

Na het bezoek was er een receptie en tijdens een Algemene Vergadering werden de activiteiten van 2016 overlopen en het jaarverslag goedgekeurd. InduMotion-voorzitter Hugues Maes dankte zijn voorgangers, FIMOP-voorzitter Jo Verstraeten en Belgitrans-voorzitter Geert Heyvaert, voor hun werk om beide verenigingen te laten samensmelten tot het nieuwe InduMotion.

Als gastspreker was professor Leo Neels, algemeen directeur van de onafhankelijke denktank Itinera Institute, uitgenodigd. Zijn uiteenzetting met de provocerende titel 'België kan veel beter' ging onder meer over de concurrentiepositie van ons land en de 'ziektes' van België, die we allemaal kennen - geen geld voor de pensioenen, een weinig flexibele arbeidswetgeving, een zeer hoge fiscaliteit, de inefficiëntie van onze overheid ... - maar waar niets aan wordt gedaan. Volgens Leo Neels proberen ondernemers te zorgen voor welvaart, 'ze bakken een taart', maar gaat het debat in ons land vooral over de 'verdeling' van die taart. Het overheidsbeslag bedraagt momenteel 54 procent en we geven 107 procent uit van wat we hebben. België blijft dus schulden maken.   

De InduMotion-activiteit werd afgesloten met een diner in de E-Lounge van Antwerp Airport. Hier enkele foto's van de hele dag:

 IMG 4743

IMG 4803

IMG 4835

IMG 4851

IMG 4885

IMG 4977

IMG 5025

IMG 5045

IMG 5072

 

 

 

 

Inschrijven nieuwsbrief

Streep NL
Streep NL
Streep NL

Content Partners

logoIMmetrand

INDUMOTION

InduMotion vzw is de Belgische vereniging van fabrikanten, invoerders en verdelers van diensten en materiaal voor …

Lees meer ...

 

 

 

Partners

logopagina