Selecteer de taal

  • facebook logo
  • linkedin logo
  • twitter logo

Veel bedrijven in de maak-industrie, zowel grote als kleine, zitten op een goudmijn aan data.

Als deze gegevens op de juiste manier worden gebruikt, kunnen ze worden omgezet in inzichten die innovatie en toegevoegde waarde kunnen creëren. Met moderne oplossingen zoals AI en machine learning kunnen bedrijven daadwerkelijk gebruik maken van hun data - iets wat op veel manieren waardevol kan zijn, en niet in de laatste plaats op het gebied van duurzaamheid. 

Internet of Things (IoT)-gegevens van sensoren, apparaten en machines leveren voortdurend - in realtime - nieuwe inzichten op. Hiermee kunnen bedrijven niet alleen reageren op wat er gebeurt en gebeurd is, maar ook anticiperen en proactief inspelen op toekomstige gebeurtenissen en factoren. Dankzij de met behulp van  IoT-verkregen data ben je als het ware altijd voorbereid op alle aspecten die van invloed kunnen zijn op het bedrijf. De beschikbaarheid van realtime gegevens stelt je in staat om snel te handelen, je aan te passen aan veranderingen en zo de concurrentie voor te blijven.

Uitdagingen bij het optimaal benutten van data 

Het volledig benutten van die beschikbare data gaat niet zonder slag of stoot. Veel bedrijven hebben het probleem dat gegevens verspreid zijn over verschillende systemen, in verschillende formats en soms zelfs van inferieure kwaliteit. Daarnaast moet de IT-infrastructuur vaak worden gemoderniseerd om effectief aan te kunnen sluiten bij het huidige snelle dataverkeer. 

Het aanpakken van deze uitdagingen vraagt om een doordachte strategie en een effectieve implementatie van moderne technologie. AI - kunstmatige intelligentie – kan hierbij een nuttig, maar ook complex hulpmiddel zijn.  Bedrijven die de stap willen maken om echt gebruik te maken van alle beschikbare data kunnen daarom vaak beter eerst beginnen met machine learning, een onderdeel van AI. Simpel gezegd gebruikt een intelligente computer AI om te denken als een mens en zelfstandig te handelen, terwijl machine learning alleen de taken uitvoert waarvoor de machines in kwestie zijn ontwikkeld. 

Duurzaamheid en winstgevendheid gaan hand in hand

In veel opzichten hebben de mogelijkheden die machine learning biedt op het gebied van design en productie ook de manier veranderd waarop bedrijven naar duurzaamheid kijken. Lange tijd werd duurzaamheid vooral geassocieerd met noodzakelijke kosten die werden opgelegd door regelgevende instanties. Dit heeft ertoe geleid dat veel bedrijven hun investeringen op dit gebied hebben uitgesteld en ervoor kozen om af te wachten. Nu weten we dat duurzaamheid en winstgevendheid hand in hand gaan. De vraag is dan ook niet langer of het de moeite waard is om duurzame ontwerp- en productiepraktijken in te voeren, maar hoe we dat het beste kunnen doen. 

Het doel zou moeten zijn om de beste producten te ontwerpen en te produceren, en deze efficiënt te distribueren, bij een optimaal verbruik van grondstoffen en energie op alle productielocaties. De gegevens die hieraan ten grondslag liggen zijn al overal voorhanden: in systemen, meetinstrumenten en sensoren. Met geavanceerde analyses op basis van machine learning kunnen bedrijven de knelpunten identificeren waar energie en materialen niet efficiënt worden verbruikt en daarnaar handelen. Er zijn heel veel voorbeelden van hoe zelfs kleine aanpassingen tot grote kostenbesparingen en milieuvoordelen kunnen leiden. Hoewel inspanningen op het gebied van duurzaamheid soms ook nieuwe investeringen noodzakelijk maken, kunnen de directe kostenbesparingen door het verminderen van afval en het verbeteren van de energie-efficiëntie veel groter zijn. 

Kleine stappen in plaats van grote sprongen

Maar hoe navigeer je eigenlijk door dit complexe terrein? De sleutel is om één stap tegelijk te zetten. Door klein te beginnen, maar gefocust te blijven op een overkoepelende visie, kunnen bedrijven hun initiatieven opschalen zonder de veiligheid en continuïteit in gevaar te brengen. Wanneer de eerste successen zichtbaar worden, wordt het gemakkelijker om de eventuele investeringen te doen voor de volgende stap. 

Machine learning is een concrete oplossing voor bedrijven die hun gegevens willen omzetten in een concurrentievoordeel. In plaats van verlamd te raken door de onzekerheid van AI, kunnen ze zich richten op de meer concrete toepassingen van machine learning. 

Met de juiste visie, strategie en ondersteunende technologie kunnen deze bedrijven een van de winnaars worden in het toekomstige ondernemerslandschap.

Door: Wily van den Hoogen, Regional Director BeNeLux bij PTC

 

Inschrijven nieuwsbrief

Streep NL
Streep NL
Streep NL

Content Partners

logoIMmetrand

INDUMOTION

InduMotion vzw is de Belgische vereniging van fabrikanten, invoerders en verdelers van diensten en materiaal voor …

Lees meer ...

 

 

 

Partners

logopagina