Selecteer de taal

  • facebook logo
  • linkedin logo
  • twitter logo

Ruim de helft van de bevraagde professionals (55%) staat open voor een terugkeer naar hun werkgever van vóór de Covid periode, waarbij 49% toegeeft dat de redenen waarom ze destijds vertrokken waren niet meer van toepassing zijn in de huidige markt.

Volgens een recente enquête van recruitment specialist Robert Walters deed 38% van de werknemers die hun werkgever na de lockdown hadden verlaten dat voor een beter loon. Eén op vijf vertrok voor een betere bedrijfscultuur of om meer voldoening te halen uit hun functie. Twee derde verklaart dat de kosten van levensonderhoud en de vermoeidheid door hybride werken (24%) hun mening over hun huidige werksituatie heeft veranderd.   

Özlem Simsek (Foto), managing director van recruitment specialist Robert Walters, licht toe:   

'De post-pandemie zag een recordaantal werknemers hun job de rug toekeren in wat werd aangekondigd als 'The Great Resignation'. Ons onderzoek wijst echter op de eerste tekenen van 'The Great Regret' - met 55% van de professionals die zouden willen terugkeren naar hun pre-Covid werkgever, amper 18 maanden na hun vertrek.'    

'In 2021 werden record loonsverhogingen aangeboden aan professionals, inclusief beloften van flexibele werkuren en een hybride werkcultuur. In 2023 verbleken deze loonsverhogingen in vergelijking met de stijgende kosten van levensonderhoud en de inflatie. De kans dat starters die destijds een hoog loon aangeboden kregen, begin dit jaar eveneens een loonsverhoging ontvingen naast de inflatie, is veel kleiner. Het lijkt erop dat werknemers zich realiseren dat het gras elders misschien toch niet groener was.'   

Een voet tussen de deur   

Het merendeel van de ondervraagden blijft op één of andere manier in contact met hun vorige manager. 17% onder hen doet dit om de deur open te houden voor toekomstige vacatures. 11% gaf aan nog geen contact te hebben opgenomen met hun vorige werkgever omtrent een eventuele terugkeer, maar is dat wél van plan dit jaar.   

Bedrijfsleiders zijn voorstander 

Terugkerende 'boomerang' werknemers blijken ook langs werkgeverskant een positief fenomeen te zijn. Zo beweert maar liefst 79% van de bevraagde bedrijfsleiders open te staan voor een terugkeer van een waardevolle werknemer. 15% blijft voorzichtig, 6% is er geen voorstander van. 

Özlem voegt hieraan toe: 'De krappe arbeidsmarkt speelt hier uiteraard een belangrijke rol in. Tal van vacatures raken moeilijk ingevuld, dus ex-medewerkers die destijds op goede voet vertrokken zijn opnieuw aan boord halen is absoluut een goed idee. Zij zijn immers vertrouwd met de manier van werken en de bedrijfscultuur en hebben minder training en inwerktijd nodig, hetgeen het onboarding proces alleen maar versnelt en vergemakkelijkt. Bovendien is de kans ook groter dat ze nauwer betrokken en toegewijd zijn aan organisatie, net omdat ze volledig uit eigen wil terugkeerden.' 

Geen enkele organisatie ziet goede medewerkers graag vertrekken. Daarom is het voor organisaties belangrijk om een positieve offboarding ervaring te creëren, en vertrekkende werknemers te informeren dat de deur open staat voor een eventuele terugkeer, hetzij in dezelfde functie, hetzij in een nieuwe rol.  

Om het beste uit boomerang werknemers te halen, moeten organisaties een duidelijk beleid en procedures opstellen rond het opnieuw in dienst nemen van voormalige werknemers. 'Dergelijk beleid is een absolute must, vooral wanneer iemand terugkeert in een hogere functie dan toen hij of zij vertrok. Als bedrijfsleider moet je er dus op toezien dat élke medewerker gepaste doorgroeimogelijkheden heeft binnen de organisatie. Zoniet riskeer je de boodschap over te brengen dat de route naar een promotie of een betere verloning de weg van de boomerang is. En dat kan niet de bedoeling zijn', waarschuwt Özlem. 

 

Inschrijven nieuwsbrief

Streep NL
Streep NL
Streep NL

Content Partners

logoIMmetrand

INDUMOTION

InduMotion vzw is de Belgische vereniging van fabrikanten, invoerders en verdelers van diensten en materiaal voor …

Lees meer ...

 

 

 

Partners

logopagina