Selecteer de taal

  • facebook logo
  • linkedin logo
  • twitter logo

Welke invloed heeft het tweede COVID-jaar gehad op de CAD-industrie?

Brian Thompson van PTC vertelt over zijn ervaringen en indrukken uit de gebruikersgemeenschap.

'Ik zou de gevolgen die het tweede COVID-jaar heeft gehad op mensen en op bedrijven zeker niet willen bagatelliseren. Anderzijds heeft het CAD-segment bij PTC een uitzonderlijk sterk jaar achter de rug. Ik zal mijn opmerkingen over onze klanten hieronder in twee onderdelen verdelen: het midden- en kleinbedrijf (mkb) en grotere ondernemingen', steekt Brian Thompson van wal. 

'Onze grotere afnemers hebben ons getoond dat ze willen blijven investeren, in zowel nieuwe producten als in nieuwe productontwikkelingsstrategieën. We hopen allemaal dat COVID op een bepaald moment zal uitdoven en deze bedrijven willen daarop voorbereid zijn. Onze klanten in het mkb-segment hadden minder financiële armslag en waren voorzichtiger in hun uitgaven. We boekten nog steeds goede resultaten in dat marktsegment in 2021, maar de bestedingen haalden niet het niveau van voor de pandemie. Dat gezegd hebbende, zien we een opleving en verwachten we verbetering in 2022.' 

'Ik wil het even hebben over Europa in het algemeen en Centraal-Europa in het bijzonder. Voor beide zien we een positief verhaal. In Europa hebben we sterk gepresteerd in de verticale markten voor de industrie en de auto-industrie. In Centraal-Europa zien we over het algemeen sterke prestaties, omdat onze rechtstreekse klanten daar ook de noodzaak van investeringen inzien. Zij willen klaar staan met nieuwe producten wanneer hun klanten op hun beurt weer tot aankoop overgaan.' 

Wat worden de belangrijkste uitdagingen voor de sector in 2022 met de nadruk op werktuigbouw?

 o Voor welke uitdagingen staan we? Wat zijn de huidige eisen van de markt?

 o Hoe staat het met de digitale transformatie bij uw gebruikers?

 o Wat wordt belangrijk op het vlak van ontwikkeling en ontwerp?

 o Met welk(e) onderwerp(en) moeten ontwerpers zich volgens u zeker vertrouwd maken?

Uitdagingen waar we voor staan / eisen van de markt:

'Het antwoord op de drie vragen die u hierboven opsomt - te beginnen met de uitdagingen die we moeten aangaan - is digitale transformatie. Ik besef dat 'digitale transformatie' een beetje een cliché is geworden. Het is echter een feit dat onze klanten over de hele lijn digitale transformatie-initiatieven hebben lopen en dat de transformatie zich effectief aan het voltrekken is. Er is niemand meer die hierover zit te discussiëren bij een kop koffie. De klanten stoppen nu al geld en energie in deze initiatieven. Dus, voor uw lezers, hoe ziet dit eruit? Wat doen onze klanten?' 

'Als ik een operationele definitie zou moeten geven van digitale transformatie bij de klanten uit de maakindustrie die wij bedienen, zou ik zeggen dat deze fabrikanten de kracht en de waarde hebben ingezien van meer digitaal te werken bij het ontwerp en de productontwikkeling. COVID heeft die boodschap snel duidelijk gemaakt.' 

'Ik zou uw lezers ook willen zeggen dat onze klanten veel meer modelmatig te werk willen gaan bij alles wat zij doen. Dus niet alleen bij productontwerp en -ontwikkeling. Om dit te zien, moet je teruggaan naar wat modelgebaseerde definitie (MBD) is: het is een benadering om 3D CAD-modellen te maken, zodat deze modellen in feite alle gegevens bevatten die nodig zijn om een product te definiëren.' 

Dat heeft twee grote gevolgen: 

  • Ten eerste dat het 3D-model de bronautoriteit is voor 'iedereen' en alle engineeringactiviteiten aanstuurt. De informatie wordt immers rechtstreeks op de geometrie geplaatst. Je hoeft dus niet langer op zoek te gaan naar de geactualiseerde of asynchroon bewerkte 2D-tekeningen in het bedrijf! 
  • Ten tweede steunen belangrijke aanvullende processen, zoals simulatie of het voorbereiden van modellen voor fabricage, op dat model. We hebben net een casestudy gepubliceerd over het merk Komet van Brasseler. Daaruit blijkt hoe dit proces werkt van het creëren van het model tot het hergebruiken van toolpaths in de productie. In dit soort gevallen heeft MBD een impact op de hele waardeketen. 

'Qua eisen vanuit de markt zien we het volgende. Klanten zijn op zoek naar technologieën die hen helpen zo ver mogelijk te komen in de digitale omgeving voordat ze geld, tijd en mensen moeten samenbrengen in het lab om prototypes te ontwikkelen. Dat is niet alleen vanwege COVID, het gaat om kosten. Onze partner Ansys, de wereldleider op het gebied van simulatie, heeft een onderzoek verricht. Daaruit blijkt dat meer dan 70% van de productkosten al in het product zit ingebakken tegen de tijd dat de ontwikkeling het prototypestadium bereikt. 70%! Tegen de tijd dat je die fase hebt bereikt, zullen de veranderingen die je aanbrengt slechts een kleine invloed hebben op de kosten.'

'We zien dan ook dat fabrikanten op zoek gaan naar simulaties en generatief ontwerp. Waarom ze dat doen, is dus geen geheim. Met simulaties kunnen ontwerpers in real time experimenteren, hun mening bijsturen, materialen en benaderingen veranderen. Dat alles zonder geld uit te geven aan materialen of tijd in het lab terwijl dat nog niet nodig is.' 

'Generatief ontwerp gaat nog een stap verder. We hebben klanten zoals Jacobs Engineering en Volvo Trucks die deze methode met groot succes gebruiken. De rekenkracht zit in de cloud. De ingenieurs bepalen het probleem, het systeem creëert en rangschikt alternatieven en de ingenieurs kunnen dan een van de bestaande oplossingen gebruiken of deze verder ontwikkelen. Zo bespaar je niet alleen tijd, je ziet ook alternatieven waar je misschien nooit aan had gedacht in de tijd die je voor het project hebt.' 

Hoe staat het met de digitale transformatie bij uw gebruikers?

'Onze klanten zien enorme kansen op het vlak van digitale transformatie en ze grijpen die met beide handen aan. Dat staat buiten kijf. Ze weten dat ze er hun voordeel mee doen, ongeacht de omvang van hun bedrijf. We zien dat klanten succes boeken door er zelf mee aan de slag te gaan. Wat ik daarmee bedoel, is dat ze de tijd hebben genomen om hun gebruik van Creo opnieuw te evalueren. Deze analyse is genuanceerder dan ze lijkt.' 

'Ten eerste zien we dat succesvolle klanten aan de slag gaan met de basis: wat wordt er al dan niet gebruikt. Ten tweede stellen ze zichzelf een meer verstrekkende vraag. Gebruiken hun mensen Creo volgens de modernste aanbevolen workflows en technieken en, zo niet, wat kunnen ze hieraan doen? Klanten willen dat hun hoogopgeleide ingenieurs op hun best presteren. Dat geldt zowel voor het gereedschap dat ze gebruiken als voor de manier waarop ze dat gebruiken.' 

'Het is niet ongewoon dat een klant ons vraagt om een duwtje in de rug. Ik kan u met plezier vertellen dat onze Creo LEARN-producten erg in de smaak vallen. Sommige klanten moeten gebruikers snel bijscholen voor een groot project, terwijl andere hebben besloten dat ze hun mensen een Creo-certificering willen laten behalen. Of ze hebben gevorderde gebruikers die toegang willen tot een virtueel lab met een instructeur en tijd willen besteden aan een onderwerp.' 

Wat wordt belangrijk op het vlak van ontwikkeling en ontwerp? Met welk(e) onderwerp(en) moeten ontwerpers zich volgens u zeker vertrouwd maken?

'Ontwerpers moeten het digitale omarmen. Punt. Laat ik dit in verschillende stappen onderverdelen.' 

'Stap één is meer tactisch. De technologieën voor simulaties en generatief ontwerp zullen belangrijker worden. Ze stellen ontwerpingenieurs immers in staat te doen waarvoor ze gekomen zijn: geweldige producten ontwerpen! Ik moet de eerste ontwerpingenieur nog ontmoeten die zegt: Goh, wat ik echt wil doen, is meer tijd besteden aan het voorbereiden van mijn model voor analyse om er vervolgens achter te komen dat ik in het begin een voor de hand liggende fout heb gemaakt. Ik kan u vertellen dat analisten er net zo over denken: ze willen werken aan problemen waarvoor ze hun gespecialiseerde expertise kunnen gebruiken. Ik zou ontwerpers zeggen dat ze zich moeten verdiepen in onderwerpen als spanning, belasting, warmteoverdracht, structurele analyse. Wat ze zeker nodig hebben om deze hulpmiddelen zo goed mogelijk te gebruiken.' 

'Ten tweede en meer in het algemeen: model-based design (MBD) zal aan belang blijven winnen. Ik wil benadrukken dat MDB geenadministratieve sluipweg is. MBD gaat over het uitbreiden van de invloed van het CAD-model naar boven en onder in de waardeketen. Dat betekent dat de CEO een viewer gebruikt om naar het model te kijken, dat de productie-ingenieur toolpaths uitvoert op basis van datzelfde model en dat de ontwerp-ingenieur datzelfde model gebruikt voor simulatie.' 

'Als je nog hoger gaat, is MBD van fundamenteel belang omdat het deel uitmaakt van de modelgebaseerde ondernemingsstrategie van klanten en op zijn beurt deel uitmaakt van hun digitale transformatiestrategie. Met MBD kan een nieuwe wereld opengaan zowel voor gebruikers als voor bedrijven. Ik vind het erg boeiend om er zo over na te denken en er deel van uit te maken met onze klanten.' 

'Ik wil uw lezers duidelijk maken dat ze hun eigen reis kunnen starten en er de voordelen van kunnen zien, ongeacht de grootte van hun bedrijf. Mensen hoeven geen bergen te verzetten of wonderbaarlijke inzichten te krijgen om 3 uur 's nachts om te genieten van de voordelen van digitale transformatie. Ga er gewoon mee aan de slag!'

'Ik denk dat de afgelopen twee jaar hebben aangetoond dat het geen zin heeft om voorspellingen te doen. Ik kan echter wel zeggen dat we hoopvol zijn, niet alleen over ons bedrijf, maar ook over hoe digitale transformatie onze klanten, en op hun beurt hun klanten, kan helpen om productief en veilig te zijn. Het is een voorrecht om er deel van uit te maken', besluit Brian Thompson, PTC Division Vice President en General Manager, CAD Segment.

 

Inschrijven nieuwsbrief

Streep NL
Streep NL
Streep NL

Content Partners

logoIMmetrand

INDUMOTION

InduMotion vzw is de Belgische vereniging van fabrikanten, invoerders en verdelers van diensten en materiaal voor …

Lees meer ...

 

 

 

Partners

logopagina