Selecteer de taal

  • facebook logo
  • linkedin logo
  • twitter logo

Siemens in Huizingen ontvangt deze week 160 techniekstudenten en 400 klanten om hen kennis te laten maken met de ‘Digital Enterprise’, de digitale ‘Fabriek van de Toekomst.’

De digitalisering van de industrie zorgt voor tal van uitdagingen: nieuwe producten moeten steeds sneller op de markt worden gebracht, op een efficiënte, veilige en energiezuinige manier.

Maatwerk - individuele massaproductie - en almaar sneller veranderende omgevingen vragen om een steeds hogere mate van flexibiliteit.

De Belgische maakindustrie moet ook in de toekomst een van de drijvende krachten blijven achter onze economie, maar hoe zullen onze industriebedrijven zich kunnen blijven onderscheiden?

'Met de organisatie van deze Digital Factory Tour, doen we aan een demystificatie van de digitalisering. We leven nu reeds in een digitale wereld en we willen aan onze klanten laten zien hoe ze hun fabriek kunnen verbeteren. Zij kunnen overigens op elk moment in deze digitalisatie instappen. Je moet hiervoor niet uw hele fabriek afbreken', vertelt André Bouffioux, CEO van Siemens België-Luxemburg.

Inlijven van softwarebedrijven

Met de ‘Digital Enterprise’ biedt Siemens een oplossingenportfolio om de overstap naar Industrie 4.0 te maken. De Digital Enterprise bestaat uit vier elementen: Industrial Software and Automation Portfolio, Industrial Communication, Industrial Security en Industrial Services. Zo helpt dit grote en kleine bedrijven, in de maak- en procesindustrie, om nu en in de toekomst winst te boeken inzake time-to-market, flexibiliteit, productiviteit, efficiëntie en kwaliteit, zonder in te boeten aan veiligheid.

Siemens is wereldwijd actief in 190 landen en heeft zo'n 360.000 medewerkers. In België werken er 2.600 mensen voor Siemens. Het bedrijf maakt van innovatie een speerpunt, net zoals de Duitse grondlegger en uitvinder Werner von Siemens, die de telegraaf en de dynamo lanceerde. De eenheid Siemens (S) voor elektrische geleidbaarheid is naar hem vernoemd.

Al in 2007 startte Siemens met het inlijven van softwarebedrijven omdat het management toen reeds besefte dat digitalisering de samenleving én de fabrieksvloer volledig zou veranderen. Siemens is in België inmiddels marktleider inzake digitalisering. 'En als we spreken over de digitale fabriek, gaat het absoluut niet alleen over de sectoren automotive en aerospace. We hebben klanten uit alle branches, van consumer goods tot construction. We kunnen iedereen met onze oplossingen inspireren bij de transformatie naar een digitale fabriek', weet Thierry Van Eeckhout, Vice-President Sales Digital Factory - Process Industries & Drives.

Siemens Digital Factory Tour

‘Digitalisering is niet langer fictie’, vertelt Eddy Nelis, Vice President Siemens België-Luxemburg. ‘Dit wordt aangetoond met de Digital Factory Tour, die na succesvolle demonstraties in de VS, China, Zweden en Duitsland, nu in Huizingen is. Aan de hand van hands-on voorbeelden en het concreet oplossingenportfolio voor Industrie 4.0, wordt het volledige productieproces overlopen over ‘product’, ‘process’ en ‘plant’. In een interactief kader tonen experts hoe de oplossingen van de Digital Enterprise het mogelijk maken voor fabrikanten om hun productieplanning, productiecontrole en de werkvloer te verbinden om zo hun productie te optimaliseren.’

Zo is er de showcase van TIA V14, de laatste versie van de TIA Portal (Totally Integrated Automation), het geïntegreerde softwareplatform dat het mogelijk maakt om in elke industriële context automatiseringsoplossingen te implementeren en te optimaliseren. Van planning tot werking van machines en procedures, over onderhoud en upgrades van bestaande automatiseringssystemen.

Daarnaast illustreert de Tour ook de mogelijkheden van Mindsphere. Met Mindsphere biedt Siemens een schaalbaar en kostenefficiënt cloudplatform, in de vorm van ‘Platform as a Service’ (PaaS), voor de ontwikkeling van applicaties. Dit open IoT ecosysteem helpt bedrijven om massa’s aan productiedata te verzamelen en te analyseren, en zo de efficiëntie te bevorderen.

Dat Siemens ook ingenieursstudenten uitnodigt voor de Digital Factory Tour, is geen toeval. 'Om hen bewust te maken van de nieuwe designfilosofie en additive manufacturing (AM). We willen dat studenten met de juiste kennis afstuderen', klinkt het.

Aan de ingang van het Siemens-demonstratiegebouw in Huizingen pronkt een Maserati als blikvanger. Ontworpen met Siemens-technologie. De wagen maakt aan de toekomstige ingenieurs meteen duidelijk dat ze hier geen saaie baan vinden. De rondleiding start bij een fictieve fabrieksdirecteur die de productie van zijn koffiemachines wil verbeteren. Op basis van realistische scenario's zie je hoe er winst kan worden geboekt inzake time-to-market, efficiëntie en kwaliteit. Een proefopstelling toont hoe je vooraf uw productieproces kunt controleren. 'Wij testen hier de grenzen van machines', reageert Bart Demaegdt, Technology Manager Digital Enterprise. Een mooi voorbeeld van hoe Siemens de eigen IT-aanpak, operational technology, product lifecycle en manufacturing management tot één geheel bundelt om zo klanten de juiste oplossingen aan te bieden.

www.siemens.com

siemens pers 2

Aan 22 werkstations worden alle opportuniteiten van een digitale fabriek getoond: van planning en productie tot inspectie en big data analyse.

siemens bril 2

De arbeider van de toekomst krijgt via een 3D-bril alle instructies geprojecteerd over welke taken moeten worden uitgevoerd.

siemens maserati 2 

Ook het ontwerp- en productiedesign van een Maserati komt tot stand met Siemens-technologie. Op de foto vlnr: Edwin Severijn – Vice-President and Managing Director EMEA Siemens PLM Software, Bas Kuper – Vice-President and Managing Director Benelux Siemens PLM Software en Eddy Nelis, Vice-President Siemens Belgium-Luxemburg.

 

Inschrijven nieuwsbrief

Streep NL
Streep NL
Streep NL

Content Partners

logoIMmetrand

INDUMOTION

InduMotion vzw is de Belgische vereniging van fabrikanten, invoerders en verdelers van diensten en materiaal voor …

Lees meer ...

 

 

 

Partners

logopagina